A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Нестерівський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів
Маньківської селищної ради Черкаської області

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА З ПИТАНЬ НАЦІОНАЛЬНО - ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Дата: 10.02.2023 12:10
Кількість переглядів: 562

Основні документи з питань національно-патріотичного виховання дітей і молоді

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА З ПИТАНЬ НАЦІОНАЛЬНО - ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Указ Президента України від 18.05.2019 № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання»

Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №641«Про затвердження Концепції національно- патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах»

Лист Міністерства освіти і науки України від 16.08.2019 № 1/9-523 «Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році»

Розрорядження КМУ від 18.10.2017 №743-р "Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2017-2020 роки"

Розрорядження КМУ від 07.12.2016 №954-р "Про затвердження плану заходів щодо популяризації державних символів України, виховання поваги до них у суспільстві"

Лист МОН України від 19.09.2017 № 1/9-505 "Про відзначення Дня захисника України"

Наказ Міністерства освіти і науки України від 31.03.2017 №519 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні».

Указ Президента України №580/2015 "Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 — 2020 роки"

Концепція національно-патриотичного виховання дітей і молоді

Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах

Укази Президента України

Про День Соборності України: від 13.11.2014 р. № 871

Про День Гідності та Свободи: від 13.11.2014 р. № 872

Про День захисника України: від 14.10.2014 р. № 806.

Закони України

ЗАКОН УКРАЇНИ Про Державний Гімн України № 602-15 від06.03.2003 ( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, N 24, ст.163 )

Про правовий статус та вшанування пам'яті борців за незалежність України у ХХ столітті

Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки

Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 25, ст.191)

Постанова Верховної Ради України

Про Державний герб України № 2137-ХІІ від 19.02.1992

Про Державний прапор № 2067-ХІІ від 28.01.1992

Указ Президента Про стратегію сталого розвитку “Україна-2020”

Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді: від 12.05.2015 р. № 373-VIII

Накази та Листи Міністерства освіти і науки України

Лист МОН України від 28.04.2016 № 1/9-212Про відзначення Дня пам’яті та примирення

Лист МОНУ від 05.02.2016 № 1/9-66 " Щодо вшанування подвигу учасників
Революції гідності й увічнення пам'яті Героїв Небесної Сотні"

НАКАЗ МОН України №1243 від 31 жовтня 2011 року «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»

Лист МОН України від 23.04.2015 № 1/9-211 «Про відзначення Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги над нацизмом у Європі»

Про затвердженнярекомендаційщодо порядку використаннядержавноїсимволіки в навчальних закладах України: наказ від 07.09.2000 р. № 439

Про затвердження Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичнугру «Сокіл» («Джура») (зізмінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 31.03.2014 р. №276): наказ від 13.06.2012 р. № 687

Про проведення Уроків мужності: лист від 13.08.2014 р. № 1/9-412

Про перегляд підходів з організації діяльності музеїв історичного профілю: лист від 22.05.2015 р. № 1/9-255

Щодо протидії пропаганді сепаратизму та антиукраїнській ідеології в системі освіти: лист від 24.06.2015 р. № 1/9-302.

Методичні матеріали Українського інституту національної пам’яті

До відзначення 14 жовтня Дня захисника України (відзначається з 14 жовтня 2014 року)

Методичні матеріали для використання у проведенні інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення та військовослужбовців щодо встановлення Дня захисникаУкраїни (додаток до доручення Глави Адміністрації Президента України від 23.10.2014 р. № 02-01/3078).

 

Про національно-патріотичне виховання
у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році

У новій редакції Концепції зокрема враховано незворотність європейського та євроатлантичного курсу України, яка закріплена змінами до Конституції України, проведення операції Об'єднаних сил, відповідно до Указу Президента уточнено складові національно-патріотичного виховання.

Окремими напрямами реалізації цієї Концепції визначено:

  • впровадження громадянської освіти в Україні у відповідності до Концепції розвитку громадянської освіти в Україні, інших документів з розвитку громадянської освіти;
  • реалізацію положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру "Сокіл" ("Джура") та плану заходів з його реалізації (з нормативними матеріалами зазначеної гри можна ознайомитись за посиланням http://ukrjuntur.org.ua/sokil-dzhura/metodychni-rekomendatsii-hry-sokil-dzhura.html);
  • створення сприятливих умов, встановлених на законодавчому рівні, для діяльності молодіжних організацій, насамперед для розвитку пластового руху в Україні та Спілки Української Молоді, що відновили свою діяльність в Україні із здобуттям незалежності.

Одним із шляхів реалізації національно-патріотичного виховання в системі освіти України як один із видів діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування у сфері національно-патріотичного виховання визначено утворення міжшкільних ресурсних центрів, що забезпечуватимуть викладання предмета «Захист Вітчизни».

Наразі створена вся необхідна правова база для утворення такого міжшкільного ресурсного центру як для цілей викладання предмета «Захист Вітчизни», так і для надання позашкільної освіти, здійснення заходів, і спрямованих на національно-патріотичне виховання - 15 лютого 2019 року набув чинності наказ Міністерства освіти і науки України від 09 листопада 2018 року № 1221 «Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 січня 2019 року за № 63/33034).

З метою уніфікації підходів до вимірювання результатів реалізації Концепції, за аналогією зі Стратегією національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента, текст Концепції додано розділом 6 «Індикатори ефективності», що дозволять органам державної влади та органам місцевого самоврядування за встановленими рамками досліджувати стан національно-патріотичного виховання.

Концепцією встановлено, що національно-патріотичне виховання в системі освіти впроваджується шляхом реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019, (далі - Стратегія), плану дій щодо реалізації Стратегії, державних цільових програм з питань з національно-патріотичного виховання (або програм, що пов'язані з національно-патріотичним вихованням), обласних, місцевих цільових програм з національно-патріотичного виховання (або програм, що пов'язані з національно-патріотичним вихованням), проведення Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання.

Наказ, яким також затверджені Заходи, розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням https://mon.gov.ua/ua у розділі «Законодавство». Нормативно-правова база з питань національно-патріотичного виховання розміщено за наступним посиланням https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/natsionalno-patriotichne-vihovannya-ditey-ta-molodi/.

Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. У зв'язку з цим національно-патріотичне виховання є важливою складовою освітнього процесу.

Головне завдання закладів освіти - так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу, тобто сприймалися «не лише розумом, а й серцем». Не менш важливим є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів - Герба, Прапора, Гімну. Важливим аспектом національно-патріотичного виховання є повага та любов до державної мови. Мовне середовище повинно впливати на формування учня- громадянина, патріота України.

Однією з основних тенденцій розвитку виховання в сучасній українській школі має стати пошук форм «діяльнісного патріотизму» (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, ігри-драматизації, спортивні змагання, естафети, огляди-конкурси, олімпіади, шкільні музеї, тематичні стенди, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, творчі завдання, проекти, звіти, індивідуальні роботи, театр-експромт, колективні творчі справи, колективне творче панно, флешмоби, виставки-конкурси, фестивалі, туристичні походи тощо).

Рекомендуємо під час проведення заходів організовувати зустрічі з учасниками бойових дій, волонтерами; відвідування військовослужбовців, які отримали поранення та проходять реабілітацію; виступи дитячих творчих колективів та інше.

Варто зазначити, що питання національно-патріотичного виховання розкривається наскрізно в рамках програми «Нова українська школа» у поступі до цінностей», яка розглянута та затверджена Вченими радами Інституту проблем виховання (протокол № 6 від 02 липня 2015 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол № 7 від 26 вересня 2018 року). З програмою можна ознайомитися за посиланням https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/.

З метою вивчення та популяризації кращого педагогічного досвіду, в тому числі з питань національно-патріотичного виховання на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено банк даних досвіду виховної роботи (https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi-roboti/.  

Національно-патріотичне виховання молодого покоління неможливе безvвідповідних заходів щодо відзначення важливих пам'ятних та ювілейних дат,vперелік яких можна знайти за наступним посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2654-19.

При плануванні виховної роботи з національно-патріотичного напряму пропонуємо використовувати методичні матеріали Українського інституту національної пам'яті https://www.memory.gov.ua/methodic-materials.

Питання національно-патріотичного виховання та громадянської освіти також всебічно висвітлено в матеріалах, які схвалені для використання в закладах загальної середньої освіти, а саме:

1. Навчально-методичний комплект «Навчаюсь. Дію. Захищаю» початкова школа, 1-4 класи «Пригоди Тарі»/ (автор. колектив: Андросюк В. Є. Андросюк О. Р., Андросюк О. В., Андросюк Л. В., Алмазов О. В., Алчасова І. М., Левінштейн Є. В., Рассоха М. Й., Семякін О. В.). Зазначені матеріали можна знайти за наступним посиланням https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/.

2. Науково-методичний посібник «Ключові напрями українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді» (автори: І. Д. Бех, К. І. Чорна).

3. Аудіовізуальний твір національно-патріотичного кінопроекту «Слава Україні! - Героям Слава!» (Союз молодих кінематографістів України «10 Муза»).

4. Навчальні - програми з позашкільної освіти військово-патріотичного напряму розміщені за посиланням https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/viyskovo-patriotichniy-napryam/ та інше.

Зміст листа просимо довести до відома керівників органів управління освітою різного рівня, керівників та педагогічних працівників закладів освіти для використання при плануванні виховної роботи з учнівськими колективами.

Перелік вітчизняних художніх і документальних фільмів, що відображають український вимір Другої світової війни:

«Між Гітлером і Сталіном. Україна в ІІ Світовій війні», 2002 рік, авт. – Святослав Новицький;

«Війна – український рахунок», 2002 рік, авт. – Сергій Буковський;

«Війна без переможців» 2003 рік, авт. – Ігор Чижов;

«ОУН-УПА: війна на два фронти», 2006 рік, авт. – Андрій Санченко;

«УПА. Третя сила», 2007 рік, авт. – Сергій Братішко, Віталій Загоруйко;

«УПА. Тактика боротьби», 2007 рік, авт. – Сергій Братішко;

«Київ. Місто, що зрадили», 2008 рік, авт. – Андрій Цаплієнко;

«1377 спалених заживо», 2009 рік, авт – Іван Кравчишин;

«Чорна піхота», 2010 рік, авт. – Іван Кравчишин;

«Рівень секретності «18», 2011 рік, авт. – Ілларіон Павлюк;

«Служба безпеки ОУН. Зачинені двері», 2011 рік, авт. – Віталій Загоруйко;

«Хайтарма», 2013 рік, авт. – АхтемСейтаблаєв;

«Корюківка. Злочин проти людяності», 2013 рік, авт. – Сніжана Потапчук;

«Хроніка Української повстанської армії 1942-1954», 2014 рік, авт. – Тарас Химич.

Заслуговує на увагу художній фільм «Поводир» (2014 рік, авт. – О. Г. Санін), що перегортає трагічні сторінки української історії, показує незламний дух українського народу та його волю до свободи у драматичні часи Голодомору 30-х років минулого століття, індустріалізації, колективізації та знищення інтелігенції.

Документальний серіал «Наша Скриня» www.fayloobmennik.net/3781087

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора